Start Omhoog

Bronnen:

Marokkaans-Nederlandse jongens

19 juli 2001
Marokkaan denkt moderner dan Turk; Wegener Dagbladen 

Het negatieve imago dat Marokkaanse jongeren in Nederland hebben is volgens hem [SCP-onderzoeker Dagevos] sterk bepaald door de criminele escapades van een relatief kleine groep Marokkaanse jongeren.

 17 maart 2002
Vink, Anja, ‘We zijn te soft geweest’; Pedagogiekleraar Lotty Eldering neemt afscheid met kritisch boek; NRC 

[…] Haar werk van de laatste dertig jaar heeft ze nu opgeschreven in het boek Cultuur en Opvoeding [Interculturele pedagogiek vanuit ecologisch perspectief, Lemniscaat]. Kernpunt van haar boek is dat er zo weinig bekend is over de opvoeding die allochtone ouders aan hun kinderen geven. “Er wordt in de pedagogiek erg weinig gekeken naar de omgevingsfactoren. Vooral bij allochtone kinderen zijn deze van groot belang.” […] “Daar vindt opvoeding vooral in een familieverband plaats, met name op het platteland, waar de meeste Marokkaanse immigranten vandaan komen. In Nederland worden man, vrouw en kinderen ineens een gezin.” (Cursiv. Tw) […]

Volgens haar staat ook de praktijk van het opvoeden op de Nederlandse scholen soms haaks op de ideeën van Marokkaanse en Turkse ouders. Het belangrijkste doel in de westerse pedagogiek is het opvoeden tot zelfstandigheid. Turkse en Marokkaanse ouders vinden  gehoorzaamheid aan volwassenen belangrijker.
Ook de plaats van religie in de opvoeding speelt een belangrijke rol. […] De islam heeft duidelijk ideeën over de rol van kinderen en volwassenen. Het Marokkaanse familieleven is zelfs gebaseerd op het islamitische recht. […]

Juni 2002
Delfos, Martine F., Aangevreten zelfbeeld; 0-25

"[... H]et is ene kleine, lastige groep van waarschijnlijk zwaar blowende jongens. dat blowen levert de noodzakelijke onverschilligheid op om van criminalioteit je dagelijkse bezigheid te maken.  [...]
De as van de Marokkaanse opvoeding is de vader-zoon-relatie. [...] De vader ziet de zoon echter op 7-jarige leeftijd probleemloos lezen en schrijven en hemzelf lukt dat niet. [...] De vader schaamt zich en dit vreet aan zijn zelfbeeld. Hoe kan hij gezagsdrager zijn als hij zich niet gezagswaardig voelt?

Juni 2002
Miedema, Maaike, Marokkaanse vaders over opvoeden, straffen en liefhebben; 0-25

Marokkaanse vaders besloten om de jeugdcriminaliteit zelf aan te pakken. Dit voorjaar organiseerde de [Utrechtse] Marokkaanse Ouderraad Kanaleneiland (MORK) voor het eerst de cursus Opvoeding en Verantwoordelijkheid. 

Idem idem idem:
'Vroeger was het zo'n lieve jongen'

In de Marokkaanse cultuur hang je je vuile was niet buiten. Toch zijn vijf vaders in het Haagse Vadercentrum [in het Laakkwartier] bereid om openlijk te praten over hun ontspoorde zoons. 

[Samenvattend:] Men begon een computercursus voor de vaders en raakt zo gaandeweg met hen in open gesprek. 

Al discussiërend komen de vijf tot de conclusie dat de vaders het heft in handen moeten nemen. 'We moeten zelf contact opnemen met de imam, de politie, kinderbescherming en politiek. Om samen tot een aanpak te komen. We moeten het initiatief naar ons toe trekken.'

7 juni 2002
Horst, Alain van der, ‘Waarom leer je niet gewoon een vák, Mahmoed?’ HP – De Tijd

11 november 2002
Marokkanen groeien op tussen botsende culturen; Wegener Dagbladen. 

Niemand die ingrijpt bij de voortdurende pesterijen, zodat hij er uiteindelijk zelf maar op los slaat. Ouders die niet open staan voor zijn kant van het verhaal. Beroepskeuze volgens de lijn van zijn ouders. Over opgroeien in Nederland in een traditioneel Marokkaans gezin.

8 februari 2003
Molenaar, Maarten, Massale schooluitval bij Marokkaanse jongens; Wegener Dagbladen 

Een op de drie Marokkaanse jongens in Nederland verlaat het voortgezet onderwijs zonder diploma. Dat blijkt uit het rapport Allochtonen in Nederland 2002 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

10 mei 2003
Hoogerwaard, John, Kanaleneiland valt toch niet zo mee; Stadsproblemen; Trouw

[...] Achmea's sportschool is op zoek naar een andere locatie, omdat het de veiligheid van medewerkers en bezoekers niet meer kan garanderen. [...] Inbraak en diefstal zijn er aan de orde van de dag. [...] "We hebben touriquets bij de ingang en alle sis nu hermetisch afgegrendeld." [...] "Niet echt normaal voor een "fysiotherapie praktijk."
[...D]e overlastgevers, een harde kern van ongeveer 15 tot 20 Marokkaanse jongeren [...]. "Ze lopen hier binnen met een zak geld en bestellen zo de nieuwste scooter, terwijl 90 procent van mijn klanten dat met een kredietje doet."
[...] "Die jongens hebben totaal geen respect. Ze spugen naar de politie."

12 mei 2003
Ramdas, Anil, Zestien Marokkanen; NRC

[... W]ees asjeblieft zo precies mogelijk: [...] Samen zestien [Marokkanen die overlast gaven op 4 mei jl]. Die zestien Marokkanen zijn allochtonen, maar de 1,5 miljoen allochtonen zijn niet de zestien gefrustreerde Marokkanen. 

14 mei 2003
Azghari, Youssef, Marokkanen kennen hun eigen geschiedenis niet; Trouw

Marokkaanse jongeren die met dodenkransen voetballen en joden uitschelden, missen niet alleen kennis van de Europese geschiedenis, maar zijn ook niet op de hoogte van hun eigen wortels. Ze moeten af van hun simplistische denkwijze. 
[...]
Ze hebben werkelijk geen enkel benul van wat zich in het verlichte Europa midden vorige eeuw heeft afgespeeld: massamoord op joden. 
[... D]e meeste ongeletterde Marokkaanse ouders [...] zijn zich door gebrek aan opleiding (nog) niet bewust van de ernstige manipulaties van orthodoxe inmams die de joden zien als het kwaad. [...] Dit zwart-wit-denken wordt meestal veroorzaakt door een blinde haat en een groot gebrek aan inzicht in de eigen geschiedenis. 
[... O]ok zijn ze nog eens onwetend over het feit dat een grote groep joden in Marokko leeft.  [...]

14 juni 2003
Moll, hans & Rottenberg, Hella, ‘Joden maken de dienst uit in Nederland’; NRC 

De Dodenherdenking in Amsterdam werd dit jaar verstoord door een aantal incidenten met Marokkaanse jongeren. Gaat het om een uit de hand gelopen grap of is sprake van een voedingsbodem voor antisemitisme? ‘Als je volledig uitgespuugd wordt, groeit er wrok.’

21 juni 2003
Het monument en de dochters van Bin Laden; Lezers over het nieuwe antisemitisme van jonge Marokkanen; NRC. 

28 juni 2003
Lensink, Marlies & Pans, Larissa, Alleen meelopers zijn nog te redden; Marokkaanse buurtvaders in Amsterdam-Oost moeten de sociale controle vergroten; NRC 

Ook de Amsterdamse Transvaalbuurt kreeg buurtvaders om Marokkaanse hangjongeren in toom te houden. Nu gaan de vaders professionaliseren tegen de zin van de burgemeester. De beroepsallochtoon: ‘Natuurlijk moet je betalen voor goed burgerschap’.
[… A]ndere Marokkaanse vaders weten niet eens hoe de school in elkaar zit. […]
In de Marokkaanse gemeenschap wordt strikt onderscheid gemaakt tussen de opvoeding thuis en de opvoeding ‘buiten’ […].
Als de buurtvaders dat nodig vinden, spreken zij de opuders van jongens aan op het gedrag van hun kind. Veel Marokkanen vinden het een groot voordeel dat de schande voor de ouders en hun kind zo beperkt blijft omdat er geen politie of andere (Nederlandse) instanties aan te pas hoeven komen. […]
De ervaring van buurtvaders, jongerenwerkers en politie leert dat de ahrde kern niet te redden is door de buurtvaders. Alleen de klassieke meelopers zijn nog te beďnvloeden. Voor de jongeren die al een overval op hun naam hebben staan komen de buurtvaders te laat. […]
“Als zo’n jongen in de gevangenis terechtkomt, wordt hij vaak verstoten door zijn ouders, omdat hij de eer van de familie  heeft aangetast.” (Cursiv. Tw)

28 juni 2003
Hooven, Marcel ten, Allochtone overlast als klasseprobleem; Trouw  

‘Ik geloof niet dat een inwijding van immigranten in onze nationale identiteit een oplossing van het integratievraagstuk is. Het kabinet-Balkenende bepleit dat nu, maar de praktijk in andere landen laat zien dat dat niet werkt.’
Rechtsfilosoof Mark Bovens spreekt zich uit voor een integratiebeleid dat de sociaal-economische achterstand van immigranten wegneemt.
‘Als zich onder de immigrantengroepen een brede middenklasse kan vormen, zal ook de overlast verdwijnen.’

28 juni 2003 
Pinedo, Danielle, Weten wat er in je kinderen omgaat; NRC

[...] Het contact tussen [Nederlands-Marokkaanse] ouder en kind is formeel en afstandelijk. Er wordt indirect gecommuniceerd en liefst zonder emoties - ëen uiting van respect binnen de Marokkaanse cultuur". [...] "De ervaring leert dat Marokkaanse pubers heel zelfstandig zijn. En dat leidt weer tot angst en onzekerheid bij hun ouders."
[...]
In de Marokkaanse cultuur overheerst de hesma, schaamte tegenover familie. Een gevolg daarvan is dat je nare ervaringen niet snel met anderen deelt. "Sommie Marokkanen komen daardoor alleen te staan."

8 juli 2003
Bessems, Kustav, Wel geschoold maar niet te wereldwijs; Het kind en de roddelaars; Trouw 

Marokkaanse meisjes gaan gebukt onder roddels en mogen veel minder dan hun broers, vindt Hassana Aynan. Met haar werkstuk over Marokkanen in Nederland won de 18-jarige havo-scholiere de essaywedstrijd van de Koninklijke Hollandse maatschappij der Wetenschappen.

8 juli 2003
Brandt, Eveline, Sanira drinkt chloor – een schreeuw om aandacht; Trouw

Veel allochtone jongeren in Den Haag leven in een spagaat tussen twee culturen. Dat leidt tot stille problematiek, of juist tot een luide schreeuw om aandacht: de jongeren, vooral meisjes, doen schrikbarend vaak suďcidepogingen.
[… E]r liggen cultuurconflicten, sociaal isolement en maatschappelijke marginalisatie aan de problemen van de jongeren ten grondslag.

16 juli 2003
Bouali, Fadoua, Profeet was in vrede met jodendom; dVk.

Het antisemitisme van Marokkaanse jongeren wortelt in hun beperkte opvoeding, van ongeletterde ouders die de boze buitenwereld vrezen, en in de frustratie over het Palentijnse lot.
[...]
'Joden' wordt door Marokkanen gebruikt als een woord dat staat voor niet-Marokkanen en niet-gelovigen. [...] Deze denkwijze komt duidelijk uit onwetendheid voort.  [...] Ook noemen deze Marokkanen zich 'moslim' en dat zonder kennis over de islam en haar geschiedenis [...]. We mogen niet vergeten dat een groot deel van de Marokkaanse ouders niet of nauwelijks geschoold is.
[...]
Dus zodra deze ouders hun kinderen waarschuwen tegen de Nederlandse samenleving, gebruiken ze het woord 'joden' [...], de enige goedsdienst die ze naast de islam kennen.
[...]
Omdat pubers nog verplicht naar school gaan, zou eventueel via die weg geprobeerd kunnen worden ze een genuanceerder beeld te geven over het jodendom en de islam.

18 augustus 2003
Na de demonstratie gaan de Marokkanen los; Stentor.

Een van d ejongens realiseert zich wel dat het groepje fout bezig is, zegt hij, maar toch rent hij mee. 'Gewoon voor de lo'.' Een vriend, lachend: 'Het is goed voor mijn conditie.'

18 augustus 2003
Dorien Pels, 'Zag hij een Marokkaan of een mens?'; Trouw

Ijllings laten een paar winkeliers [...] de rolluiken [...] naar beneden, als een groep jongens schreeuwend op een van de winkels afstormt. Die zou van 'een jood' zijn.

23 augustus 2003
Margalith Kleijwegt, Het tegenoffensief van Khadija Arib; VN

De demonstratie 'tegen zinloos politiegeweld en discriminatie'had een veldslag kunnen worden. Bestuurders, onder wie [Nederlands-!]Marokkaanse politici, deden al het mogelijke om dat te voorkomen. met wisselend succes.

 

 

 

Start Omhoog