Inhoud: Opiniestukken

# 69: De Islamitische Staat - Deel 4 - Vrouwen en kinderen in de IS - 28 april 2016
[...] In deze mannensamenleving is de vrouw niet zozeer een individu, als wel 'echtgenote van' en/of 'moeder van'. Het is ook een cultuur van schaamte, schande en roddel, met een zwaar taboe op seksualiteit, die dan ook niet zichtbaar en niet bespreekbaar is, maar die in het verborgene veelvuldig beoefend wordt. [...]
Als de meisjes al naar school gaan - vele scholen zijn verwoest - dan toch om de Qur'an te leren en de huishoudelijke taken te leren. [...]
Ook de jongens hebben het zwaar [...] Ook hier is het: de Qur'an uit het hoofd leren - zonder de betekenis ervan te kennen - maar vooral het opgeleid worden tot strijder; "welpen" worden ze genoemd; ze leven in kampen. Daar krijgen ze gratis eten, terwijl de ouders geld krijgen als ze hun kinderen daar laten trainen - en zelf niet gedood te worden. Er is vrijwel geen ander onderwijs beschikbaar. 

# 68 - De Islamitische Staat - Deel 3 - Hoe is het leven in die 'staat'? - 12 april 2016
De Islamitische 'Staat', 'Daesh' van 'Dawlah Islamiyah', is nergens ter wereld als staat erkend. Zij is ook niet bedoeld als staat, maar als kalifaat
Hoe kom je er in? Niet zo maar, want men wil spionnen (lees: journalisten) weren. Hoe kom je er uit? Niet. Wie uit de IS wil stappen wordt gedood. Enkelingen wisten te ontsnappen. Individuele vrijheid is er intussen niet. 

# 67 - Seksuele voorkeuren - Opiniestuk - 14 september 2015 
Hier zijn (links naar) vier Tegenwicht weblogs bijeengeplaatst als ťťn doorlopend opiniestuk: 

Geaardheid?
OriŽntatie? 
Identiteit?
Keuze?! 

# 66 - De Islamitische Staat - Deel 2: De strijders - augustus 2015 
De meeste strijders zijn twintigers; jongens van 15 tot 30 jaar, maar ook meisjes, vrouwen en jonge gezinnen. De dames kiezen vooral heel bewust en rationeel. De jongens volgen meer hun emoties: hang naar avontuur, eer, respect, cool zijn, zingeving, er bij willen horen, identiteit hebben, maar ook boosheid, wrok en wraakgevoelens spelen een rol - en religie. 

# 65 - Vrijheid - 5 mei 2015 
Het vorige opiniestuk ging over de Islamitische Staat, niet bepaald 'een vrij land', met de shari'ah als wet, gezien door westerse ogen. Toch gaan daar mensen heen omdat zij daar 'eindelijk in vrijheid hun geloof kunnen beleven'.
Kennelijk verschilt de visie op vrijheid nogal tussen Oost en West. 
Ter gelegenheid van 5 mei 2015, Bevrijdingsdag, zijn vier weblogs geschreven over het thema 'vrijheid'. Deze zijn hier bijeen gezet. 

# 64: De Islamitische Staat†- Deel 1: Geschiedenis en achtergrond - De Europese wortels (besproken) en de theologie (bestreden) - april 2015
Om dit moderne en zeer actuele verschijnsel te duiden moeten wij de geschiedenis induiken: Het oorspronkelijke kalifaat, de geschiedenis ervan; het Ottomaanse Rijk, de val en het gevolg daarvan. 
Ook voor wat we nu zien als 'Oost tegen West' vergt een duik in de geschiedenis: het OriŽntalisme en het Occidentalisme. 
Van cruciaal belang is ook de theologie in de islam - pardon: in de vele stromingen binnen de islam, waarvan het Salafisme nu vooral de aandacht verdient omdat de IS juist deze stroming aanhangt. Deze in feite zeer moderne stroming vraagt om een theologisch tegenwicht, dat ook al gegeven is en dat hier besproken en aangevuld wordt. 
De tekst van dit opiniestuk is op persoonlijke titel geschreven door Dr Frans E. J. Gieles. 

# 63: Turkije glijdt af naar dictatuur. Participeren door vrome moslims heet daar "landverraad". Toch is er tegenwicht - 6 februari 2015
Democratie is niet 'de meerderheid bepaalt', maar 'respect en ruimte voor minderheden, vooral voor de oppositie'. 
Turkije glijdt af naar een dictatuur van De Grote Leider van De Meerderheid, maar er zijn tegenkrachten opgetreden. 
Macht corrumpeert. Staatsmacht vraagt om scheiding der machten die elkaar controleren en in evenwicht houden. Macht vraagt om tegenwicht. 

# 62: Oekraine ... tussen Oost en West 
Dit opiniestuk is een combinatie van - vooralsnog - drie weblogs over OekraÔne in 2014, het jaar van de vliegtuigramp, hier gepubliceerd van februari t/m september 2014. Een vierde zal nog volgen en hieraan worden toegevoegd. Besproken worden: 

OekraÔne vecht ... voor Europese waarden, 
Propaganda in OekraÔne en 
Na de ramp en het bestand ... 

# 61: De Crisis 
Dit lange opiniestuk of essay bestaat uit zeven Tegenwicht weblogs, plus een inleiding door een gastschrijver, hier gepubliceerd van oktober 2013 t/m maart 2014. Er zal nog een achtste verschijnen in 2015 en dan hieraan toegevoegd worden. 
Besproken worden: 

'Het genoeg', 
De Groei (tot de hemel?), 
Geld in een schulden-economie, 
'Het' kapitalisme (is er in soorten en fasen), 
Het neo-liberale doen en denken, 
Crisis, recessie, kans?
Beste politici / Weet op wie u stemt, en 
Het kan anders.

# 60: Seksje spelen - ouders in paniek - Begrijpelijk, maar niet verstandig - April 2013 
Precies een jaar geleden spraken we hier [in een blog] over enkele jongens van tien jaar die seksueel getinte spelletjes gespeeld hadden. [...] Nu gaat het om een jongen van zes. 

In juni 2014 aangevuld met

De instanties: deskundig - of ook in paniek? 
Kleuterseks op school - weer paniek en 
Het kan ook anders - met bijbehorende literatuur.  

# 59: Dissidenten  - Bloggers, journalisten, advocaten - en meer - 20 november 2011
Onze 'jubileum-blogs', de nummers 50 (2006), 100 (2007) en  150, gaan over bloggers, in het bijzonder de dissidenten onder hen en onder de journalisten - vaak moedige mensen zonder de vrijheid van meningsuiting die wij hier hebben. Met het toenemen van het internetverkeer is ook de repressie toegenomen. Wij herdenken met ere enkelen van hen die in de strijd voor de vrijheid van meningsuiting zijn omgebracht. 
Sinds blog # 100 in medio 2007 zijn hierover knipsels verzameld: een grote stapel met negatieve berichten - te veel om in een weblog te behandelen, we doen dit hier in dit opiniestuk/essay.

# 58: Vrouwen en feminisme. Op weg naar een progressieve vorm van individualisering. Juli 2011.
"Vrouwen moeten dus niet gepusht worden te gaan doen wat aanhangers van het neoliberalisme goed voor hen vinden, maar wel meer de kans krijgen om zelfstandig te kiezen wat voor een leven ze willen leiden."

# 57: De ideologie van de rechtse elite - De ideoloog van de PVV doet een boekje open - 29 december 2010 
Het boek is geschreven in een retorische stijl: die van het rotsvaste eigen gelijk, zonder een zweem van enige twijfel of zelfkritiek. 
De inhoud laat zich eenvoudig samenvatten en vervolgens reduceren tot enkele syllogismen.

# 56: Misbruik ... van macht - De RK Kerk & Glenn Mills, 
kostscholen & (tbs-) opvoedkampen, april 2010 
[...] Kijk naar het een, de ongewenste seksuele handelingen - het kwam (te vaak) voor als gebeurtenis - maar kijk dan ook naar het andere: het totalitaire systeem van continu machtsmisbruik. [...] 
Ook misbruik van seks vond plaats, op geheime momenten en plaatsen. Maar het misbruik van macht was overal en altijd, continu en in alle aspecten van het leven openlijk en duidelijk zichtbaar - en onontkoombaar, tot op het sadistische af. [...]
De internaten en kostscholen zijn vrijwel verdwenen. Glen Mills wordt gesloten, maar de tbs-instellingen en die voor daderbehandeling blijven rustig doorgaan met hun duizend gedragsregeltjes in plaats van echte behandeling van het innerlijk. [...]

# 55: Geweldloosheid ... utopie, mythe, kracht?
December 2009
Met het oog op de naderende kerstdagen, alom gezien als een feest van 'vrede op aarde oor de mensen van goede wil', hier een drieluik over geweldloosheid.
Gastschrijver: Hans Feddema. 

# 54: Valse aangiften met goede bedoelingen
Expertgroep vergoelijkt valse incestaangiften, 5 juni 2009 - Gastschrijver: Mr Ir P.J.A. Prinsen, oud-advocaat,
Leiden, 26 mei 2009 .†
De ZEMBLA-uitzending ďVerdachte VadersĒ van zondag 24 mei 2009 was gewijd aan het verschijnsel dat moeders hun ex-man valselijk van incest beschuldigen om zodoende onder de zorg- of omgangsregeling uit te komen. In plaats van in vrede met zijn kind te kunnen omgaan, belandt vader dan vele maanden, zoniet jaren, onschuldig in de cel. Hoe dat ook afloopt, veroordeeld of niet, ook na sepot of vrijspraak is het leven van die vader verwoest. Voor zulke vaders is de maatschappij niet meer een rechtstaat waarin zorgvuldig en beschaafd met burgers wordt omgesprongen. Nooit meer.†

# 53:
De Bolderkarren - Wie trekken die karren? 5 juni 2009 
Twintig jaar na dato heeft een nu 25-jarige vrouw schadevergoeding geŽist voor wat haar als peuter van vijf jaar is aangedaan door het medisch kinderdagverblijf De Bolderkar. Haar vader werd, met dertien andere vaders, verdacht van incest en de kinderen werden acuut uit huis geplaatst. Een jaar lang kreeg ze haar vader niet te zien. Dit heeft grote schade aangericht in haar leven. [...]  De schade is hier dus niet aangericht door de vader maar door overijverige 'hulpverleners', rechercheurs en wetenschappers [...]Later heeft het gerechtshof alle verdachten vrijgesproken. [...]
Wie kijken nu, twintig jaar na dato [...] eens terug naar De Bolderkar, naar soortgelijke zaken, naar de onderzoekers en hun methoden - en naar degenen die die karren trekken. 

Later toegevoegd:

PS - Een gewaarschuwd mens telt voor twee:

Zo onderzoek je geen zedenzaak; Ontucht Verhoren onzuiver door media en ouderbijeenkomsten; Corine de Ruiter en Henry Otgaar; NRC Handelsblad, Opinie, 19 juni 2009
Door ouders voor te lichten bestaat het gevaar dat kinderen herinneringen worden opgedrongen

# 52: Vadertje Staat als sociale bankier - Het kapitalisme in en na de kredietcrisis - 7 oktober 2008 
De kredietcrisis dwong staten om in te grijpen in de markt. Het is in meerdere landen intussen gebeurd om erger te voorkomen. Daarmee veranderde de verhouding tussen staat en markt. Het middel helpt maar even.  Het geeft wel een adempauze om na te denken wat er op de langere termijn moet gaan veranderen. Daar willen we het wel even over hebben. Van het kapitalisme komen we heus niet af, maar nu is er wel de kans om afscheid te nemen van het neoliberale model van het kapitalisme. Er zijn nu kansen om duurzamer en humaner te gaan bankieren en te gaan leven. 

# 51: De Toekomst van het Persoonsgebonden Budget in het geding; september 2008 
In dit artikel wil ik ingaan op de ontwikkelingen binnen de politiek aangaande de AWBZ. [...] Het PGB bestaat nu 12Ĺ jaar en voorziet in een grote behoefte. Veel mensen doen er een beroep op. Blijkbaar teveel mensen, want de kosten rijzen dus de pan uit. Het PGB wordt te duur. [...]
Geconcludeerd durf ik te stellen dat de huidige voorstellen van Jet Bussemaker wel zullen bezuinigen maar de zorg niet ten goede zullen komen. Het is zelfs een niet te overziene achteruitgang, die hopelijk dan ook wordt afgeketst voor het te laat is. 
Ik pleit voor een strengere indicatiestelling en een meer holistische benadering waarbij vooral naar het gezin als systeem wordt gekeken en niet langer alleen naar de diagnose. Dit komt en de zorg ten goede en de kosten zullen worden gereduceerd. 

# 50: Axioma's van graniet; Vooronderstellingen betwijfeld - onderzoek gevraagd;  augustus 2008 
Dit opiniestuk is een door Tegenwicht bewerkte versie van een oproep tot onderzoek, geschreven door de Alje Klamer Groep in begin 2005. [...]
De oproep tot onderzoek noemt een aantal 'granieten axioma's' op over pedofilie, vastgeroeste overtuigingen en vooronderstellingen die niet betwijfeld (mogen) worden. Per axioma worden dan toch twijfels geuit, wordt enig reeds verricht onderzoek genoemd en worden tenslotte vragen gesteld die onderzocht zouden moeten worden. 

De Tegenwicht kat 

Er is hier een kat aan komen lopen en geadopteerd als de Tegenwichtkat. Het is een geleerde kat. U ziet dit al direct: hij spreekt Arabisch.

Voor wie het Arabisch nog niet machtig is, de vertaling is: "Miauw!". 

# 49: Wat is er mis met niet-gewelddadige erotica rond kinderen? - juni 2008 
In dit artikel aandacht voor vraagstukken rond kinderporno vanuit een ethisch perspectief. Hierbij hanteren we twee hoofdprincipes: mensenrechten van kinderen en individuele seksuele vrijheid, die overigens allebei op te vatten zijn als specifieke uitwerkingen van een algemener principe van mensenrechten. [...]
Het adequate antwoord is ook hier geen grotere repressie, maar een moreel onderscheid tussen bonafide en malafide

# 48: 2008 - Het Jaar van de interculturele dialoog - mei 2008 
Omdat je bij een dialoog niet alleen spreekt, maar vooral luistert hebben we ook gastschrijvers uitgenodigd, te weten twee  imams, maar ook scholieren, brugklassers. 

# 47: Allemaal angst; Moderne fobieŽn, projectie, zondebokken; april 2007 
Een fobie is een overdreven sterke angst die niet in de realiteit geworteld is. Iets anders dus dan de gezonde angst voor een slang of hond die echt kan bijten of een aanstormende trein bij een rood stoplicht, dan wel een bacterie of virus (of overgewicht) dat je kunt oplopen, zodat je terecht voorzichtig handelt. Bij reŽle angst of vrees is er iets buiten jezelf, bij een fobie huist er iets engs in jezelf. Bij een fobie komt ook snel haat om de hoek kijken. Fanatisme is het kenmerk. 

# 46: Flink indrinken - cool? Jongeren en alcohol; april 2007
Het gebruik van alcohol door jongeren is enorm toegenomen: op steeds jongere leeftijd wordt steeds meer gebruikt. Niet alleen bij het uitgaan: daarvoor gaat men eerst indrinken. Het platteland staat vol met keten waarin flink gedronken wordt. 
Alcohol is gevaarlijk voor jonge hersens die nog niet uitgerijpt zijn. De schade kan enorm en langdurig zijn en kan verstrekkende gevolgen hebben. Er ligt dus een probleem. 
Wat te doen?

# 45: Drugsbeleid in Nederland; februari 2007
De war on drugs heeft niets opgeleverd. Het is puur moralisme en repressie en die helpen niemand iets verder. Drugs vormen geen juridisch probleem; interpretatie als misdrijf helpt niemand, behalve de dealers dan. Drugs zijn een sociaal en medisch, of noem het psychiatrisch probleem. Alleen die aanpak werkt.  Onverschilligheid werkt niet. Het enige dat werkt is betrokkenheid in een klimaat van vrijzinnigheid en respect voor de keuzes van mensen, met gelijktijdig zorg voor de echt verslaafden. 

# 44: Vaderlandse geschiedenis, een wandkaart ter bevordering van onze identiteit; Geschiedenisles op de basis- en middelbare school. Januari 2007
Deze wandkaart moet onze kinderen leren hoe Nederland geworden is wat het nu is. Het moet dus bijdragen aan een soort van identiteitsbesef. Gedeelde kennis is, zegt men, nodig voor een nationale identiteit. [...]
Nationale identiteit? Prima, maar dan niet die van de VOC of Michiel de Ruyter, maar die van de Verlichting in gemoderniseerde vorm, een eigentijdse, eigenwijze identiteit in een zich globaliserende wereld. 

# 43: Neo-conservatisme in Nederland - november 2006
In Nederland, merken we dat het neo-conservatisme hier ook voet aan de grond kreeg, met name in Leiden waar de Edmund Burke Stichting het conservatisme wilde uitdragen.  Leiden in last moet dan toch even besproken worden. Ook daar spreekt men volop over De Verlichting en over waarden en normen, maar ja, welke? Hierbij treedt ook een  gastschrijfster naar voren.  
We werden verrast door een Conservatief Manifest, gevolgd door reacties, waaronder een Multicultureel Manifest. 
Rechts Nederland en de neoconservatieve beweging hier is verbrokkeld en versplinterd. 
Verbrokkeling en verwarring is er ook inhoudelijk en ideologisch. 
Vooral verwart men echt conservatisme ('Behoud het goede') met populisme. 

# 42: Mensen en andere dieren; Op weg naar grote veranderingen 
Zelfs tegenstanders van de biologische evolutietheorie erkennen dat de mens een dier is. Een speciaal dier, door zijn intelligentie, zelfbewustzijn, taal, cultuur, e.d., maar hoe dan ook een dier. 
Het grote twistpunt is dan ook niet zozeer of mensen dieren zijn en van alles met andere dieren gemeen hebben, maar vooral wat dit in morele zin zou moeten impliceren voor onze houding tegenover mededieren.

# 41: Europese waarden en normen?  & De Verlichting
Zijn die er wel? Zo ja, welke? En willen wij die volgen? Zijn het de onze? Al snel merken we dan dat een aantal van die waarden eigenlijk meer westers zijn dan Europees, of eigenlijk liever universeel, of in elke geval vinden wij Europeanen dit. Iedereen ter wereld zou ze dus moeten volgen. Toch zijn er enkele typisch Europese waarden waarop we zuinig moeten zijn. 
We komen dan als vanzelf uit bij De Verlichting. 
Ja, maar wat is nu precies De Verlichting? En hoe Europees is deze? Hoe is het in de VS? Waarop moeten we in het bijzonder zuinig zijn?

# 40: Een kleine seksuologie of In het huis van mijn Vader zijn vele woningen 
Nummer 40 - Wel een beetje een jubileumnummer en daarom een beetje 'apart'; het gaat ook over 'apart'. Dr Frits Bernard schreef heel trouw een stukje in het blad "Info" van de RVSH, de Rotterdamse Vereniging voor Seksuele Hervorming, de plaatselijke variant van de landelijke NVSH. Over varianten gaan ook zijn stukjes, die we hier integraal herpubliceren. [..] 
Deze inleiding is geschreven door Tegenwicht, dat werkt als een schrijverscollectief; de onderliggende stukken zijn allemaal van Dr Frits Bernard. Toegevoegd zijn een recent interview en een recent artikel van zijn hand. [...] 
Wat dr Frits Bernard hier nu presenteert is een enorme rij varianten op seksueel gebied. Daarnaast zijn er stukken over de geschiedenis van de seksuologie, de NVSH, en zo meer. Geen van die varianten presenteert hij als stoornis. Hij beschrijft ze alleen. Hij blijft in de objectieve discours en laat de morele en politieke discours aan de lezer en anderen over. Daarom is een dergelijke rij varianten juist in onze tijd het behouden waard.
Tegenwicht presenteert ze gaarne als correctie op het hedendaagse denken en doen of laten, dat de objectieve, de morele en de praktische discoursen door elkaar haalt en dat te sterk gericht is op normaliseren van mensen in een doorgaans erg enge visie op wat normaal, gezond en politiek correct is. 

# 39  Bang voor de waarheid - "Deze minister* is bang voor de waarheid." - 20 September 2005 [en een PS dd 25 september 2005]
Op zich is het te waarderen dat de rechterlijke macht kritisch naar zichzelf is gaan kijken na de ongelofelijke reeks fouten in de zaak van 'de parkmoord' op Nienke, waardoor een onschuldige vier jaar lang vast zat - en nog had gezeten als het geweten van de echte dader niet was gaan spreken. De media hebben dit zeer terecht naar voren gebracht: eerst de tv en daarna de gehele schrijvende pers. [...] 
Ook is het te waarderen dat wij een alert parlement hebben en een minister die openlijk de gemaakte fouten toegeeft. De rechterlijke macht, maar vooral het OM en de politie, mogen opvallend slecht functioneren, de democratie functioneert in elk geval wel. 
Nu ja, zoals onze democratie dan functioneert. [...] 
Alles blijft zoals het was. Nu ja, er komt naar goed Nederlands gebruik een commissie en de aanbevelingen van een kritisch rapport worden ter harte genomen. 
Einde verhaal? Vertrouwen hersteld? Nee. Wij willen vijf kwesties uit deze hele zaak nog eens even kritisch voor het voetlicht brengen.

Zie ook: 
Tegenwicht weblog "Waarheidsvinding" dd 20 september 2005 en weblog "Voorwaardelijke opzet" dd 25 september 2005

# 38  Beschamend - Hoe Nederland met zijn Ama's* en kinderen van asielzoekers omgaat 
[
* Alleenstaande minderjarige asielzoekers]
De menselijke maat, maar ook de menselijke waarden en normen zijn uit het blikveld van het bureaucratische denken geraakt. Er is geen ouder die een achttien- of zelfs 28-jarig kind niet meer als eigen kind ziet en die hem of haar de nodige hulp en zorg zal onthouden. 
Dit is een universele menselijke waarde en norm. Maar zodra 'de staat' gastkinderen heeft, zijn dit niet de kinderen van de gemeenschap van redelijk denkende mensen, maar kinderen van de bureaucratie. Deze legt een kunstmatige grens aan, houdt zich daar strikt aan en verliest daarmee universele waarden en normen uit het oog. 

 v# 37 Demonisering van de islam leidt tot vijanddenken; Hans Feddema, gastschrijver,
Vredeslijst, 22 juli 2005
Graag sluit ik me aan bij de suggestie van predikant Fokko F. Omta in Trouw van 18 juli aan columnist Sylvain Ephimenco om voortaan niet meer van moslimterreur te spreken, maar van Al-Qaeda-terreur
Net als sommige moslims, beroepen/beriepen ook christenen zich bij geweldsuitoefening en oorlog vaak op de eigen religie, wat tegelijk bijna altijd leidde tot stigmatisering van de tegenpartij.

# 36 Disinformatie door de media 
Disinformatie of desinformatie is het verspreiden van onjuiste informatie, simpel gezegd Ďinformatieve misleidingí.

# 35 Voetbalvandalisme - Hoort het er nu eenmaal bij? 
Het is niet 'normaal' en het hoort er niet Ďnou eenmaalí bij. Dan rijst toch de vraag naar het waarom. Waarom doen supporters deze zinloze en vervelende handelingen? Wie zijn deze vandalen en zijn het eigenlijk wel supporters?

# 34: Gekant tegen het Amerika van Bush 
Het anti-Amerikanisme is geen nieuw verschijnsel. De Verenigde Staten hebben meer dan eens foute regimes gesteund in Latijns-Amerika, het Verre en Midden-Oosten en Afrika. Het is alleen maar te verwachten dat dit anti-Amerikaanse sentimenten in de kaart speelt. 

# 33: Politiek correct - ook wetenschappelijk correct?  
Een mozaÔek: over kokkels, gas, moraal, tbs-ers, recidivecijfers, ketchup en kamerleden

Wetenschap zoekt naar waarheid, moraal zoekt naar juistheid, de politiek zoekt oplossingen waar belangen strijdig zijn. Deze drie typen discussies mengen zich soms in een rondedans waarin de politiek, althans op korte termijn, het laatste woord heeft. 
Maar we mogen van de politiek toch wel vragen om zich hierbij te baseren op de vrijwel zekere gegevens uit de objectieve discours, en de best doordachte conclusies van de praktische discours, ofwel om hier niet alleen politiek, doch ook wetenschappelijk correct te zijn.

# 32 De man in de 21e eeuw, onvolwassen of volwassen?  
Ik wil het hebben over de moderne man. Er zijn verschillende type mannen die ik de revue wil laten passeren: 

de machoman, 
de metroman en 
de HIM (Highly Involved Man = de zeer betrokken man). 

De moderne man is een zeer betrokken man (HIM), die een positief zelfbeeld heeft, niet bang is zich afhankelijk op te stellen en die van kinderen houdt. 

# 31 Kinderen te dik ; Alleen te overwinnen door gezamenlijke verantwoordelijkheid en gedeelde actie. 
Het komt steeds vaker voor, jongeren en kinderen die te zwaar zijn. 
Kinderen die lijden aan obesitas, oftewel Ďzwaarlijvigheidí.

# 30 Een multicultureel land
Sinds Paul Scheffer in begin 2001, en voor hem al Bolkestein, het multiculturele debat in Nederland hebben opgestart, loopt dit als een trein. Wij bespreken een aantal kwesties en onderwerpen die in het laatste halfjaar, herfst 2002 en de eerste helft van 2003, naar voren kwamen.

# 29 Nieuwe waarden en normen? 
Hoe is het debat nu verlopen? Voor zover het kabinet de discussie leidde, ging het als een nachtkaars uit. Voorzover veel burgers het debat voerden, leverde dit een aantal boeiende bijdragen op.

# 28 dd 6 mei 2003: 
In memoriam... een jaar later
... en hoe verder?
 
Een kritische terugblik in vogelvlucht, maar ook een blik vooruit.
De politieke nalatenschap van Pim Fortuyn is onmiskenbaar groot. [...] 
Als emoties lang onderdrukt zijn, komen altijd eerst de negatieve gevoelens naar boven. Dit gebeurde, zowel in moeilijk te traceren delen van de achterban van Fortuyn, als in hun politieke tegenpolen. Het verschijnsel kogelbrieven werd "gewoon". [...]
De veranderde rol van politieke partijen, de mediacratie en het Internet, alle maken zij een meer directe participatie in de democratie mogelijk als we die kansen tenminste actief benutten.

# 27 Onderbescherming, verwaarlozing van jeugd door de staat 
We spraken hiervoor over overbescherming, er is ook onderbescherming ofwel verwaarlozing.
We zien dit gebeuren door de Staat der Nederlanden, met name waar het onze jeugdige gasten, de alleenstaande minderjarige asielzoekers, AMA's, betreft.
Dit liep zo de spuigaten uit, dat de Staat door zeven organisaties is aangeklaagd als schender van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind.

# 26  Het ultieme gevaar: seks 
Wij spraken over de over-bescherming van kinderen: te veel beschermen beschermt helemaal niet. Juist door op straat te spelen  leren kinderen met medemensen om te gaan en auto's te ontwijken.
Toch zien veel mensen niet dat de auto de grootste kindermoordenaar is, gevolgd door suÔcide van tieners bij school- of andere problemen,  gevolgd door bedreigingen uit het eigen gezin. 
De grootste angst is dat kinderen met zoiets engs als seks te maken krijgen: het ultieme gevaar.
In het Engelstalige buitenland is deze angst tot een ware kunst verheven. [...]
Ons punt is nu dat wij hier het hoofd koel houden en niet die hysterische weg opgaan van de Engelssprekende landen, dat we de Noodzeewind dit niet laten overwaaien, maar onze eigen weg hierin blijven gaan: de weg van openheid, van seksuele opvoeding van de wieg tot aan de eerste baan, en van relatieve vrijheid voor de jeugd.

 

# 25 Over-bescherming en wantrouwen, een vicieuze cirkel 

Vlak voor en na schooltijd is het enorm druk rond de scholen: een file van auto's. 

"Waarom brengt u uw kind per auto naar school?"

"Ik vind het te onveilig met al dat verkeer."

"U bedoelt: al die auto's? Daarom voegt u er maar een aan toe?" 

Er zijn meer van dit soort vicieuze cirkels. 
Kinderen spelen steeds minder buiten. Ze zitten binnen aan de computer en worden te dik. Computerspelletjes en tv kijken heeft het spelen met leeftijdsgenootjes bijna ingehaald [...]  Ouders vinden het buiten niet meer veilig: veel verkeer en wie weet enge mannen. Maar die laatste zitten ook op het Internet, dus dat is ook alweer onveilig.  Zo worden ouders van de ene angst naar de volgende geslingerd. [...]
We zijn op weg naar isolement, individualisme en wantrouwen. In het buitenland kunnen we zien waar dit toe leidt. We kunnen hier nog terug. 

# 24 Fundamentalisme in Nederland 
In het vorige stuk schreven wij over het fundamentalisme zo her en der in de wereld. Nu kijken wij naar het fundamentalisme in Nederland. Is het er? Waar? Waar komt het vandaan? Hoe ermee om te gaan?

# 23 Fundamentalisme 
"Door een verbeten anti-abortus campagne te voeren, brengt de Amerikaanse president Bush wereldwijd de gezondheid van miljoenen vrouwen, baby's en kinderen in gevaar."
(Diverse media, rond 3 december 2002.)
Naast het neoconservatisme moeten we onderscheid maken tussen een aantal ideeŽnstelsels, de aanhangers en de implicaties daarvan. Waar men spreekt over de islam gebeurt dit niet altijd.
Op het platteland van een Arabische staat lopen invloeden van de islam als religie, een eeuwenoude cultuur van herdersstammen en de politiek van een dictatoriaal regime natuurlijk door elkaar; voor een analyse echter moet men ze onderscheiden.
Maar laat het Westen vooral naar zichzelf kijken.

# 22 "... Behoud het goede" - Over het nieuwe conservatisme.
Na de ruk naar rechts, en al voordien, zagen de mensen met conservatieve opvattingen hun kans om naar voren te treden. 
Stond 'conservatief' voordien gelijk aan 'niet best', nu lanceerde men 'het nieuwe conservatisme', ook wel 'neoconservatisme' genoemd, met verve. 
Wat zijn zoal de ideeŽn van dit nieuwe conservatisme?
Vragen ze om enig Tegenwicht, en zo ja: welk?

# 21 Welke waarden en normen?
Alom klinkt de roep om herstel van waarden en normen. 
Welke waarden en normen?
Waarden en normen zouden verdwenen zijn - of veranderd?
Wij, het Tegenwicht team,  kijken eens even in ons culturele erfgoed en leggen er deze tijd naast.
Er blijkt een pluriformiteit, maar wellicht, mogelijkerwijs, toch ook een gemeenschappelijke basis te zijn.

# 20 De ruk naar rechts - "Hard en materialistisch" 
De aardverschuiving in de Nederlandse politiek na de verkiezingen van 15 mei 2002 heeft menig commentaar opgeleverd.
Volgens veel analisten vindt er meer plaats, namelijk een generatiewisseling en een paradigmawisseling. De generatie van Den Uyl, Kok en Pronk, die dertig jaar geleden voor een wende zorgde, is opgevolgd door een volgende generatie die op zijn beurt voor een wende zorgt.

# 19 Luister naar de kinderen - Maar Bush struikelt over seksuele openheid
Een kreet die in de Verenigde Staten nogal eens te horen is - "Listen to the children!". Doen ze dat daar dan ook? Nee, tenzij een kind na urenlange verhoren eindelijk van seksueel misbruik spreekt. De politiek doet het in elk geval niet. Die struikelt over seksuele openheid.
Op de Kindertop van de VN kregen een 400 kinderen uit de gehele wereld het woord. 
[...] Ze hebben daar erg veel alleenstaande tienermoeders en heel wat jonge aids patiŽnten, heel wat meer dan wij hier kennen. Dus we doen het zo kwaad nog niet hier. Houden zo, willen we maar zeggen.

# 18 OnFortuynlijk Tegenwicht 
Pim Fortuyn heeft tegenwicht gegeven, als kritisch burger der Nederlandse samenleving, [...]
Er was ineens een opleving van de politiek, [...] Men schreef over een "re-politisering van de politiek", men schreef dat "de politiek was teruggegeven aan de burgers".  [...] 
Er is veel over te zeggen en er is heel veel over geschreven, te veel om zelfs maar in een lijst met de schijn van volledigheid hier op te nemen. We houden het kort en geven er slechts een lijst met enkele van de bronnen bij. [...]
Wij signaleren drie trends en hebben het dan nog even over ideologie of het gebrek daaraan.

# 17: Een loser lost schoten - en Erfurt ligt om de hoek  
Eind april 2002 schoot een 19-jarige jongen in Erfurt, Duitsland, 17 mensen en zichzelf dood.
Dit is heel wat dichterbij dan de Verenigde Staten, waar zoiets al veel vaker is gebeurd.
Aan de doden zijn wij verplicht hierover na te denken: is dit een incident of zijn er tendensen die we moeten onderkennen?
Zo komen we te spreken over contact tussen ouders, leraren en jeugdigen - of gebrek aan zulk contact, over massascholen en vervreemding, over geweld op tv of pc en over het (leren) omgaan met emoties, in het bijzonder voor jongens.
OK - en kunnen we dan ook iets zinvols doen?

# 16: Imams hebben ook opinies 
In ons land met zijn westerse en christelijke cultuur wonen heel wat moslims met hun oosterse en islamitische cultuur. Toen een imam zich uitsprak over homoseksualiteit ging er een storm van verontwaardiging door Nederland - het landje met de vrijheid van meningsuiting en het verbod tot discriminatie.
We hebben hier te maken met twee culturen en hun verhouding tot elkaar. We hebben te maken met de opvattingen in beide culturen over elkaar, over discriminatie en vrijheid van meningsuiting en in dit geval ook over homoseksualiteit. 

# 15: Homotieners - Zij passen niet in het feministische model 
Er bestaan homotieners. Seksuele voorkeur ontwaakt vrij vroeg. Er vinden eerste ervaringen plaats, doorgaans al in de tienertijd. Hoe hierover te denken? [...]
Doorgaans wordt over deze vroege ervaringen gedacht in het feministische model. [...]
Dit model is alom gebruikt om alle vroege seksuele ervaringen te bespreken, ook die van jonge homotieners die veelal zelf op zoek gingen naar hun eerste ervaringen op het gebied van hun voorkeur. [...] Het een past niet bij het ander. [...]  het is ook onderzocht, althans [...]  bij jongens

# 14: Discussie over incest 
In de vorige opiniestukken ging het over intimiteit tussen kinderen en volwassenen buiten het gezin. Het ligt voor de hand om het ook eens over zulke intimiteit binnen het gezin te hebben. 
Wel, juist hierover barstte in september en oktober 2001 een discussie los in de opiniepers. Aanleiding was het verschijnen van het boek van Han IsraŽls: Heilige verontwaardiging. 
IsraŽls bespreekt in dit boek niet zozeer incest, als wel het feministische denken over incest, ofwel het feminisme zelf. Felle reacties waren te voorzien. Incest is een heikel thema. 
Een omstreden therapie is die van Hellinger. Trouw publiceerde op 27 juni 2003 een artikel over de hier bedoelde vorm van therapie, die van Bert Hellinger, een reeds gepensioneerde Duitse priester-therapeut. Onmiddellijk volgden reacties. 
Dan is er de kwestie van de 'hervonden herinneringen'.
In januari 2004 rondde de Gezondheidsraad haar onderzoek over dit onderwerp af met het advies om hier bijzonder voorzichtig mee te zijn. Ze zouden waar kunnen zijn, maar ook niet. 

# 13: The research of the Rind et al. Team

Intimacy between children and adults is important. The more intimacy for the child, the less is the chance for violence later on. Nevertheless, there is a problem.
People name intergenerational intimacy quickly as Ďincestí or Ďpedopiliaí and think immediately of sexual intimacy. Then, itís called child sexual abuse and the first notion is that there will always be life long harm.
Research has told that permanent harm is factually quite seldom. Still there is resistance against the very idea of intergenerational intimacy.
In this section, we present the research of Dr Rind and his team. We also will tell about the resistance against his report and the replies to this resistance.
In this introducing statement, we give also a frame of reference: the ideas of Habermas about the discourse. 
Read the Rind et al. Files: Index RBT Files

# 12: Moraal en wetenschap 

De tekst is in oktober 2004 herzien. 

Feiten en normen kunnen lelijk botsen. [...]
Wij plaatsen deze discussies in een breder kader, namelijk daar waar feiten en normen, ofwel  wetenschap en  moraal, kunnen botsen. We kijken er dan naar hoe daarover gesproken wordt. We bespreken eerst enkele voorbeelden uit de discussie omtrent het milieu. Dan kijken we naar een discussie over over seksuologisch onderzoek.
In beide gevallen gaat het om ingewikkelde zaken met veel factoren die moeilijk te meten zijn. In beide gevallen krijgen we dan niet alleen met feiten te maken, maar ook met moraal, normen, politiek, ideologie en media. 

# 11: Intimiteit: gevaar of groeikans? 

Hier is meerdere malen gewezen op het belang van intimiteit, ook die tussen de jonge en de volwassen mens. Hoe minder intimiteit, hoe groter de kans op later geweld. Dus: ruimte voor intimiteit.
Er ligt echter een probleem.
Deze intimiteit wordt tegenwoordig heel snel incest of pedofilie genoemd. Deze begrippen worden  direct gekoppeld aan seksuele intimiteit, die op zijn beurt meteen seksueel misbruik is gaan heten en de notie van blijvende schade oproept.
Hier valt iets te onderzoeken. Wij beperken ons hierbij nu tot vrijwillige contacten buiten het gezin.

# 10: Amerikaanse toestanden... Willen we die? 

"Amerikaanse toestanden" staan in het huidige Nederlands voor toestanden die beter vermeden kunnen worden. We gebruikten de uitdrukking al in opiniestuk nr 3 over de tieners die in Littleton gingen schieten. Bepaald te vermijden toestanden.

Zoiets komt niet uit de lucht vallen. Er zit een hele cultuur achter die in snel tempo ook hier te zien is. Willen we dit? 
Wat kunnen we leren van de Amerikanen - wat kunnen we beter vermijden?

# 9: Normen en waarden, individu en gemeenschap 

Normen en waarden bepalen de cultuur van een samenleving en de verhoudingen tussen individu en gemeenschap. Sommige mensen klagen over een gebrek aan normen en waarden in de huidige samenleving, in het bijzonder bij de jeugd, maar er zijn natuurlijk alleen andere normen en waarden aan het opkomen. 
Wat met name aan het veranderen is, is de verhouding tussen individualisme en gemeenschapszin. Het individualisme zou te ver doorgeschoten zijn

# 8: Jeugd & Geweld 

Als we de statistieken mogen geloven neemt het geweld in onze samenleving toe en zijn de daders veelal jongens en mannen tussen de 15 en 25 jaar.
Wat is er aan de hand? 

Wij lazen enkele analyses van dit probleem. Deze verwezen vooral naar wat er met de jeugd mis is. Okay, we lezen die analyses, maar vragen ons wel later af wat er met de maatschappij  mis kan zijn.
Er zijn nogal wat ideeŽn geopperd om hier iets aan te doen.
Okay, ook die lezen we, maar we splitsen ze wel op in twee groepen:
Een hoe het volgens ons niet moet, 
en een hoe het volgens ons misschien wel kan.

 

#7: Recht op intimiteit... ook voor kinderen? 

Kinderen hebben intimiteit nodig om evenwichtig uit te kunnen groeien - intimiteit met volwassenen ook: intergenerationele intimiteit. Tegenwoordig echter durft bijna niemand dit meer te geven: deze intimiteit is verdacht geworden. De gever ervan is al snel een verdachte.  Zeker in het onderwijs en de jeugdzorg geldt: liever afstand houden dan voor pedofiel aangezien te worden. De kinderen van nu moeten dit missen. Daarbij komt dat kinderen de volwassenen vrijwel alleen in een functionele rol ontmoeten en slechts zelden als persoon.
Pech voor de kinderen - en slecht voor de samenleving.

#6: Tijd nemen voor jongens  

Het lijkt wel mis te gaan met de jongens in onze samenleving. De meisjes doen het op school beter dan de jongens. Jongens hebben veel meer leer- en gedragsproblemen. Ze lijken wel in een permanente crisis te verkeren.
Wat is er aan de hand? Wat is er mis? Wat kunnen we doen?
Hierover is de laatste jaren veel geschreven. Tegenwicht geeft hier een opinie over en voegt er een aantal artikelen aan toe.


#5: Wat is er mis met onze kinderen? ... Of met ons...? 

Tegenwicht wil niet terug naar de oude normen en waarden die met dwang werden opgelegd. Tegenwicht zoekt naar andere normen en waarden die anders worden overgebracht, namelijk op een persoonlijke wijze. Dit kan alleen op kleinere scholen en in gezinnen waar, in en buiten het gezin, persoonlijke betrokkenheid op elke individuele jongere mogelijk is.

#4: Seksuele intolerantie

Wij heten een tolerant land te zijn, sinds eeuwen her. Nederlandse en Turkse kinderen spelen samen en de kerken staan vredig naast elkaar.

Op het stadsplein zie je een Chinees, Mexicaans en Turks restaurant. Logisch, toch: smaken verschillen nu eenmaal en gun ieder zijn meug. Behalve als het om seksualiteit gaat...

 

#3: Amerikaanse toestanden - en hoe vermijden we die?  

 

Op 20 april 199 schoten twee tieners, Dylan Klebold en Eric Harris, dertien medescholieren en zichzelf dood op hun school in Littleton in de verenigde Staten.
Tegenwicht verzamelde een dossier vol beschouwingen hierover en stelt nu vragen.
Onze voornaamste bron hierbij is wat jongeren er zelf over te zeggen hadden.

Niet een gevaarlijke subcultuur maar het onderdrukken van elke afwijkende subcultuur speelt hier de hoofdrol.


#2: Als je het kunt doen, heb je het niet nodig, De bisschop, zijn overtuiging en de censuur 

De Staat dient zich hiermee niet te bemoeien. Ik vind het recht op vrije meningsuiting van groter belang dan de kans op discriminatie. De bisschop mag van mij zeggen wat hij vindt en ik zal dit ook doen. Hoe meer dit debat in het openbaar gevoerd wordt, hoe beter.

 

#1: Tegenwicht... hoezo?

De Stichting Tegenwicht wil "deelnemen aan de maatschappelijke discussie over menselijke relaties", zo staat in de statuten. De Stichting wil tegenwicht bieden aan een aantal tendensen in het spreken over menselijke verhoudingen.