Geweldloosheid als bewustzijn en liefdeskracht?
[... ... ...] Ik ben al een tijd aan het worstelen met ahimsa (geweldloosheid) als kracht, vooral in verbinding met bewustzijn. En ik ontdekte door mijn voorbereiding op een college dat ik in 2004 gaf voor Filosofie Oost West over Gandhi, hoe wezenlijk spiritualiteit bij diens acties was. Vergaten we dat, vroeg ik me af, waardoor we geweldloosheid te veel verstandelijk willen realiseren of deze louter als een techniek zijn gaan zien? Toen ik in november 2006 een inval kreeg over het schrijven van een manifest of pamflet, had ik nog geen voorstelling van waar dat over zou gaan. Laat staan dat de kern daarvan zou zijn wat ik zeg in de inleiding van het pamflet:
Dat het dit zou worden wist ik niet, maar wel dat het zou gaan om een visie, een onderliggende filosofie van geweldloosheid en dus ook om een reflectie op de diepere boodschap van de founding fathers als Gandhi en Martin Luther King. Ook drong tot me door dat de (westerse) mens innerlijke vrede mist, terwijl dat nog wel een voorwaarde is voor geweldloze kracht. Zoals tevens het geweld bij onszelf als vredesmensen eerlijk onder ogen zien, een voorwaarde is. Behalve die inval moest ik in december ineens (van binnenuit) naar India. Ik was eerst sceptisch. Lag een bezoek aan het Midden-Oosten niet meer voor de hand in de kerstmaand? Ik ging gek genoeg toch en keerde geïnspireerd terug. Tevens werd ik bevrucht in een Cursus in Wonderen van Ali Wezel, die ik ging volgen nadat ik toevallig een kleine advertentie had gezien in een Leids weekblad. Het zo nu dan bijwonen van de sangha (samenkomst) in de geest van Thich Nath Hanh in Leiden onder leiding van Else Meerman droeg wellicht ook bij. Zo groeide waar ik het over zou hebben. Zeker ook na een telefoontje van een mevrouw uit Roosendaal die ik ooit in een stilteboerderij ontmoette, die me naar haar zeggen moest wijzen op Sonia Bos. Ik had wel eens van deze in Voorschoten wonende mysticus gehoord, maar meer ook niet. Ik ging naar de boekhandel, kocht twee boekjes van haar en had medio maart, toen ik de eerste pamfletversie af had, een interview met haar. Ze zei dat de energie uit India was te proeven in het volgens haar inspirerende pamflet. Zij bleek, net als de bekende Hildegard van Bingen, een missie te hebben inzake hoe wij het eigen lijden kunnen doorbreken. En ook om iets door te geven over het goddelijke plan met deze wereld, een plan waar Gandhi het ook al over had, volgens hem een geheim plan. Innerlijke krachtMijn nadruk in dit pamflet op geweldloosheid in relatie met de ziels- en psychische dimensie van de mens, kwam tevens doordat in januari op een bijeenkomst van het Platform voor Vrede en Geweldloosheid in een bezinningsgroepje over ahimsa, een mevrouw zich ineens na een opmerking van me aldus uitte:
Het maakte me bewust. Als een vredesvrouw dat al heeft, een hoeveel breder gegeven is dat dan niet? En ook hoe verlammend dan voor geweldloosheid? Dit omdat innerlijke kracht daarvoor essentieel is en niet-zelfacceptatie daarentegen vaak veeleer leidt tot klagen, faalangst, overdreven aandacht, slachtoffergedrag of ook het eigen onvermogen projecteren op derden, wat tevens in verband staat met het genoemde oertrauma van een onbewust schuldgevoel. Ik wijs in het pamflet onder meer op:
Ook wijd ik veel aandacht aan:
DualiteitsbewustzijnOok heeft ons dualiteitsbewustzijn een grote plaats in het pamflet. Het is kort door de bocht:
maar dieper gezegd:
Dit basisgevoel van afgescheidenheid doet ons vrij snel overgaan tot 'projecteren' en ook 'oordelen en veroordelen', wat in de nieuwe spiritualiteit meer en meer wordt afgewezen. Een oordeel is een interpretatie die de ander pijn kan doen, zeker indien deze is verweven met projectie. Ook onbewust schuldgevoel hangt samen met dualiteit. Je mag best dat schuldgevoel herkennen en accepteren dat het er is, maar daarnaast is het van belang eraan vast te houden dat je onschuldig bent. Dat je wel vergissingen maakt, zeker, maar dat je nogmaals onschuldig bent. Een goede affirmatie is dan ook: ik ga proberen de vergissing te herstellen, maar ik ben onschuldig. Ook vergeven is in het pamflet een wezenlijk gegeven. Vergeven is helen via loslaten, is het ego overstijgen en zo liefde kunnen toelaten, terwijl haat daarentegen afbreekt of stukmaakt en de liefde in ons blokkeert. Willem Glaudemans noemt in zijn werkboek Het wonder der vergeving
Sonia Bos geeft door -- en zij bepaald niet alleen -- dat in 1985 de involutie of 'uitademing' van het lange tijdperk waarin de ontwikkeling van het ego en het verstand/de ratio centraal stond, is geëindigd. Ik sprak over 'uitademing', terwijl we vanaf 1989 weer in de 'inademing' of evolutie zouden zitten. Ook Thich Nath Hanh spreekt steeds over een persoonlijk 'ik adem in en ik adem uit' als reflectie van het kosmische gebeuren. Hoe dan ook, we zouden sinds 1989 weer langzaam teruggezogen worden naar de Bron. De jakobsladder zou weer omgekeerd gaan. Een terugkeer waarin bewustzijn, kracht, zelfvertrouwen en liefde een extra impuls, energiestoot of trilling krijgen, een tijd waarin de mens een soort kosmische scheppingskracht gaat krijgen. Toen ik haar vroeg wat zij van vergeven vond in dit verband, verwees ze naar de Zuid-Afrikaanse bisschop Tutu, die dat hét thema van vandaag noemt, wil de mensheid overleven. Ze vervolgde:
Gandhi als voorloper?Het zou betekenen dat we minder somber hoeven te zijn over onze nog te geringe werfkracht als vredesbeweging; te meer omdat er nu al overal sprake is van een brede onderstroom van spirituele vernieuwing, inclusief de (spirituele) psychotherapie. Die onderstroom doet ook vredeswerk, maar zonder dit zo te noemen. Ik bepleit in het pamflet het leggen van verbindingen van de geweldloze beweging met die brede onderstroom. Er gloort een nieuwe dageraad, een nieuwe tijd naar het lijkt. Een tijd waarin we allen Gandhi's kunnen worden, dus mystici en activisten tegelijk, een tijd waarin we naast eenheidsbewustzijn, goed geaard in het leven komen te staan, dus niet zweven. Een tijd waarin naast dat geaard zijn kracht, liefde, belangenloosheid, bescheidenheid, overgave en integriteit meer het parool zullen zijn. Kortom, de waarden van geweldloosheid. Ik sluit af met een citaat in het pamflet over een grote voorloper van het eenheidsbewustzijn: In elk mens zit volgens Gandhi een stukje Waarheid of God, reden dat je hem niet mag doden. Elk mens is deel van de kosmische eenheid, ook al lijkt hij soms even totaal het spoor bijster. Het verklaart waarom Gandhi de tegenspeler nooit vijand noemde. De onderdrukker overwinnen of vernederen is niet zijn strijd, maar hem bevrijden tegelijk met de verdrukte. Hij bestrijdt de haat en niet de hater en hij maakt steeds een onderscheid tussen het aanvechtbare gedrag van iemand en deze als persoon. Een strategie die we ons niet gemakkelijk eigen kunnen maken, maar toch de uitweg is. |