Vorige Start Omhoog

Bizarre seksuele wensen? 

2003 # 4

Oh sweet and pretty little nose
So charming unto me;
Oh were I but the sweetest rose,
I’d give my scent to thee.

Oh, make it full with honey sweet
That I may suck it all;
T’ would be for me the greatest treat,
A real festival.

How sweet and how nutritious your darling nose does seem.
It would be more delicious than strawberries and cream.

  Bovenstaand gedicht werd circa honderd jaar geleden door Von Krafft-Ebing gepubliceerd. De auteur bleef anoniem omdat hij zich schaamde.

Wulffen schrijft over een zakenman die zich in de buurt van vrouwentoiletten ophield en de urine in een vat liet lopen en deze daarna opdronk. Urine speelt in sexualibus vaak een rol. De geur van urine van de man kan soms zo prikkelend werken dat meisjes deze gaarne inademen en daarbij onaneren. Men denke hierbij ook aan de tegenwoordig meer in de belangstelling gekomen plasseks. Hotelkamers hebben soms een zeil over de matras gelegd teneinde erger te voorkomen.

Wat voor sommigen spannend en interessant is blijkt voor anderen afstotend en vies. Ieder mens heeft wel eens extreme dromen en ‘bizarre’ wensen die levenslang geheim gehouden worden. Openbaar maken zou de droom vernietigen. De meesten nemen deze gedachten mee in het graf.

Een vrouwelijke patiënt van Stekel beweert ‘dagdromen van deze aard zijn zo verschrikkelijk, dat het mij toeschijnt, dat ik verraad aan mijzelf beging wanneer ik ze neerschreef. Ik schaam mij over mijzelf en had ze nimmer mogen toelaten. Men droomt dergelijke dingen in het geheim. Wanneer men ze zwart op wit leest is men ontzet en gevoelt men zich gedegradeerd’. Men zou kunnen concluderen: het blijft alleen maar leuk wanneer het strikt in de privé-sfeer blijft.

Ook de drang speeksel van de partner in de mond te nemen is niet zo zeldzaam als men denkt. Spuwen hoort hier soms ook bij. Psychoanalytisch zou men dit kunnen zien als een symbool voor de ejaculatie.

Bepaalde mensen worden beheerst door de drang de handeling der ontlasting van anderen gade te slaan, met of zonder medeweten van de ander. Likken komt hier om de hoek kijken en was het niet Goethe die in zijn ‘Götz von Berlichingen’ (1773) schreef ‘leck mich am Arsch’? Het werd een  gevleugeld woord. Aan het einde komen we dan bij de coprophagie waarmee bedoeld wordt het werkelijk verorberen van excrementen, soms gelegd op een gouden schaaltje en met een gouden lepeltje. Dit om het ‘exquise’ te accentueren. Het invoelend vermogen schiet hier bij menigeen tekort. 

Heel soms worden deze handelingen tijdens het spreekuur van de seksuoloog toegegeven. Er bestaan uiteraard geen statistieken, we weten dus niet hoe vaak coprophagie voorkomt. Verslagen in de vorm van autobiografieën zijn onze enige houvast.

We hebben ons beperkt tot deze voorbeelden, die men in vele richtingen zou kunnen uitbreiden. De meest extreme vorm is dan wel de doodsfantasie of het heimwee naar de dood dat een grote rol in de kunst, vooral in de muziek en de poëzie speelde en speelt. Magnus Hirschfeld schrijft ergens in zijn “Geschlechtskunde”, dat dit bijvoorbeeld in Wagners ‘Tristan’ en Bachs ‘Cantaten’ tot uitdrukking komt: de mythische verbinding tussen seksuele roes en de dood.

Bizarre seksuele wensen? Toch niet? ‘Nichts Menschliches ist mir fremd’ beweerde Goethe reeds in de achttiende eeuw. Dit komt aardig overeen met de opvattingen van de hedendaagse psychoanalyse.

Dr.Frits Bernard 

Literatuur 

Voor bizarre praktijken bij andere volkeren zie:

Bloch I: Anthropological Studies on the strange Sexual Practices of all Races and all Ages. Anthropological Press, New York 1933.  

 

Vorige Start Omhoog